Czachorowski

1688
czachorowski

Czachorowski

Stan obecny

W 1992 roku w Polsce by艂o 1026 os贸b nosz膮cych nazwisko Czachorowski.

Wzmianki

Czachorowscy z Czachorowa w wieku XVI i pocz膮tku XVII
Najwcze艣niejsze 艣lady w dokumentach informuj膮ce o Czachorowskich (Czahrowskich) pochodz膮 z XIV wieku. Odnosz膮 si臋 jednak do Czahrowskich z Czahrowa na Rusi Halickiej. Ci piecz臋towali si臋 Korczakiem. W p贸藕niejszym czasie przynajmniej jeden 鈥 s艂awny wojennik oraz poeta Adam Czahrowski trafi艂 przez W臋gry do Poznania. By膰 mo偶e Czachorowscy z Lubelszczyzny te偶 na Rusi Halickiej korzenie maj膮. Ale musia艂aby nast膮pi膰 zmiana nazwiska. Jakkolwiek w najwcze艣niejszych dokumentach o tej samej rodzinie pisano zar贸wno Czachrowscy jak i Czachrowscy a nawet Czachorowscy, to p贸藕niej utrwali艂o si臋 chyba jedynie Czahrowski (wiek XVI i XVII). Tak偶e o Czachorowskich z Czachorowa na Wielkopolsce (Krobia, Leszno) 艣lad zagin膮艂. Jedyna informacja pochodzi z 1405 roku i odnosi si臋 do Trestrama Czachorowskiego. Najpewniej by艂 to rycerz. Czachorowo wielkopolskie sk艂ada艂o si臋 z folwarku oraz wsi szlacheckiej. Po Trestramie o 偶adnych Czachorowskich na Wielkopolsce 艣ladu nie ma. Dopiero chyba w wieku XVIII, ale ci mogli przyby膰 ju偶 z Ziemi Dobrzy艅skiej. Albo wi臋c Czachorowscy z Wielkopolski w wojnie z Zakonem polegli, albo przeni贸s艂szy si臋 do innej wsi nazwisko zmienili. Z Wielkopolski wywodz膮 si臋 tak偶e Czach贸rscy h. Korab, ale pomyli膰 ich z Czachorowskimi trudno. Wynika z powy偶szych wywod贸w, 偶e wsp贸艂cze艣ni Czachorowscy wywodz膮 si臋 z Czachorowa w p贸艂nocnym Mazowszu, na skraju Ziemi Dobrzy艅skiej. Jakkolwiek obecne by艂o tu dawne osadnictwo, to mo偶na zaobserwowa膰 nasilone powstawanie wsi najprawdopodobniej we wczesnym okresie pa艅stwa piastowskiego. Powsta艂o sporo wsi, kt贸re najpewniej nazwy wzi臋艂y od imion, by膰 mo偶e osadnik贸w: Gozdowo, Lisewo, 艁ukoszyn, Dobrzy艅. Wi臋c Czachorowo bra艂oby si臋 od hipotetycznego imienia Czachor. Czachor to cz艂ek niewyro艣ni臋ty. Cz臋艣膰 nazw wsi mia艂oby inny 藕r贸d艂os艂贸w: Popowo, Karwosieki (miejsce uboju byd艂a), w du偶ej cz臋艣ci nazwy miejscowo艣ci bardzo podobne jak na Wielkopolsce (np. Sik贸rz, Sikorzyn itp.). Je艣li to prawda, to Czachorowo powsta艂oby gdzie艣 w okresie X lub XI wieku. By膰 mo偶e wtedy by艂a to w艂asno艣膰 jednego osadnika, mo偶e dru偶ynnika piastowskiego? Mo偶e Wielkopolanie podbijawszy Mazowszan, wraz ze zmianami administracyjnymi swoich ludzi na tej ziemi osadzali? By艂by wtedy Czachor po艣r贸d nich. Pierwsze wzmianki o Czachorowskich z Czachorowa pochodz膮 z XVI wieku, a wi臋c w okresie powstawania nazwisk. W tym czasie w Czachorowie by艂o oko艂o 10 zagr贸d, za艣 wie艣 nie nale偶a艂a wy艂膮cznie do Czachorowskich. Mieli swoje cz臋艣ci porozrzucane we wsiach okolicznych. W tym czasie nie byli wi臋c maj臋tni i stanowili najpewniej szlacht臋 zagrodow膮 (bardzo liczna na Mazowszu, gdzie艣 ok. 20% ludno艣ci). By膰 mo偶e by艂 to efekt rozdrobnienia w ci膮gu wielu pokole艅. Je艣li tak, to mo偶na za艂o偶y膰, 偶e w mniejszym lub wi臋kszym stopniu byli Czachorowscy z Czachorowa ze sob膮 spokrewnieni. Bo cz臋艣ci w Czachorowie nabywali poprzez o偶enki (wiano) ewentualnie kupno. Mo偶naby wi臋c ich traktowa膰 w pewnym przybli偶eniu za skoligaconych. Pierwsze wzmianki dotycz膮 Borzewskich h. Lubicz (艁臋mpicki 1997). Miko艂aj zwany Bogatko 1436, sprzeda艂 3 艂any w Borzewie w 1447 roku dziedzicom z Czachorowa (sprzeda偶 t臋 odwo艂a艂 Andrzej z Borzewa). Ten Andrzej pisarz ksi臋cia Micha艂a litewskiego ju偶 wcze艣niej 1445 odwo艂a艂 sprzeda偶 2,5 艂ana w Borzewie dokonan膮 przez Piotra s. Szczepana z Czachorowa. Potem 鈥濴inia A. Potomstwo Niemierzy (..)a 1544 Ma艂gorzata, c. Miko艂aja Fiol z W艂oczewa, 偶ona Marcina Koskowskiego, cz臋艣膰 d贸br we W艂oczewie, Borzewie i Czachorowie sprzeda艂a鈥.

Pierwsza informacja pochodzi z 1445, dotyczy Piotra s. Szczepana z Czachorowa. Za艣 w 1505 roku, niejaki Andrzej Czachorowski by艂 艂o偶niczym kr贸lewskim. Skoro wykluczyli艣my Wielkopolsk臋, musia艂by pochodzi膰 z Czachorowa mazowieckiego. I o tym Czachorowie pisa膰 dalej b臋d臋. By膰 mo偶e, 偶e wszystkie 10 zagr贸d zamieszkiwali Czachorowscy 鈥 bo nazwiska przybierali od wsi. Wskazuj膮 na to tak偶e liczne przydomki. W r贸偶nych 藕r贸d艂ach pojawiaj膮 si臋 nast臋puj膮ce herby przy Czachorowskich z Mazowsza: Rogala, Cholewa (te by艂y najpewniej w wieku XVI, Tr膮by (chyba w wieku XVII lub XVIII), za艣 w p贸藕niejszych herbarzach tak偶e Korab i Abdank. Je艣li by艂o 10 zagr贸d, to i kilka herb贸w mog艂o by膰 od pocz膮tku 鈥 bo膰 r贸偶ni klejnotni mogli wzi膮膰 nazwisko od Czachorowa. Oczywi艣cie jest te偶 mo偶liwo艣膰 przyj臋cia w okresie p贸藕niejszym od maj臋tniejszej 偶ony, tudzie偶 po偶yczenia pier艣cienia do piecz臋ci od maj臋tniejszego s膮siada, lubo… b艂臋d贸w Heroldii Kr贸lestwa. A dociekanie prawdy historycznej jest tu r贸wnie pasjonuj膮ce, co czytanie powie艣ci detektywistycznej! O Czachorowskich z wieku XVI wiemy jedynie z ksi膮g s膮dowych (艂膮cznie dotar艂em do trzech wt贸rnych 藕r贸de艂 鈥 ka偶de nast臋pne wielce pomocnym by膰 mo偶e). Niekt贸re informacje potwierdzaj膮 si臋 wzajemnie. Zatem w po艂owie XVI wieku w Czachorowie byli (nie wiadomo czy spokrewnieni):

Stanis艂aw Rogala Czachorowski. Najpewniej by艂 herbu Rogala. Mia艂 ci on dw贸ch syn贸w; Andrzeja (informacja z roku 1544) i najpewniej Macieja Rogal臋 (1547 r.). By膰 mo偶e to ich potomek J贸zef Czachorowski h. Rogala w 1766 zamieszkiwa艂 Ziemi臋 Wyszogrodzk膮 i marsza艂kowa艂 konfederatom.
Marcin Jandziera Czachorowski (1542), kt贸ry mia艂 syna Wojciecha (1544). By膰 mo偶e ten Wojciech by艂 potem w G艂uchowie (wraz z 偶on膮).
S膮dz膮c po spadku, Marcin mia艂 brata (albo ewentualnie kolejnego syna) Miko艂aja Andryka (1534, 1544). Miko艂aj za艣 mia艂 dw贸ch syn贸w Bernarda z Czachorowa i Paw艂a, oraz c贸rk臋 鈥 偶on臋 Miko艂aja Kolczy艅skiego z Kolczyna Malisze.
Stefan Grzyb Czachorowski (1539), Jan Kapusta Czachorowski, zm. przed 1557 r.. To linia najlepiej poznana lub najliczniejsza. Kilka poszlak p贸藕niej datowanych wskazuje, 偶e m贸g艂 piecz臋towa膰 si臋 Korabiem. Jan Kapusta mia艂 nast臋puj膮cych syn贸w:
Lutek (Lucjan?) o Andrzej (mo偶e to p贸藕niejszy Andrzej Dominik?)
Maciej (by膰 mo偶e to ten co o偶eniony 1527 z Dorot膮 Kolczy艅sk膮, piecz臋tuj膮cy si臋 Korabiem?) o Sandos艂aw (albo to Stanis艂aw, albo imi臋 starodawne jeszcze)
Bart艂omiej
Stefan (by膰 mo偶e to Stefan Grzyb wy偶ej wymieniony?) (1537)
J贸zef Kapusta 鈥 o tym najwi臋cej wiadomo. Zmar艂 przed 1590, o偶eniony (1585) z Dorot膮 Kolczy艅sk膮, c. Grzegorza Jawnego Kolczy艅skiego. Protestowa艂 w 1557r. przeciwko wprowadzeniu Zofii B艂och贸wny z Sobowa do Gajewa. W 1582 oddaje cz臋艣膰 z Kolczyna Malisze Stanis艂awowi Karwosieckiemu s. Jana, za艣 w 1585 wyst臋puje jako dziedzic Gajewa. St膮d jego dwaj synowie (Marcin i Wojciech) zwali si臋 tak偶e Gajewskimi. Marcin zm. przed 1614 o偶eniony z Agnieszk膮 Kolczy艅sk膮 by艂 burgrabi膮 p艂ockim, poza Gajewem w 1616 mia艂 cz臋艣膰 chyba w G艂uchowie i tak te偶 jego syn Adam (1614). Drugi z braci wraz z pierwszym w 1596 r. wprowadzony zosta艂 do Kolczyna do d贸br Jana G艂uchowskiego s. Szymona. Trzeci z syn贸w J贸zefa Kapusty zwa艂 si臋 S臋dek Kapusta, zm. przed 1608. W innych dokumentach jako S臋tek a mo偶e tak偶e jako S臋dzis艂aw zm. przed 1593. S臋dek zamieszkiwa艂 w Czachorowie, mia艂 c贸rk臋 Ann臋, wprowadzon膮 do d贸br w Zakrzewku (1608) oraz syna Stanis艂awa S臋dka (1613), kt贸ry wprowadzony zosta艂 do Dobrzenic Ma艂ych (1620) i B臋dorzyna (1612), a w 1629 do Kolczyna. By膰 mo偶e ten偶e Stanis艂aw zapocz膮tkowa艂 obecno艣膰 Czachorowskich w Dobrenicach, kt贸rzy w Heroldii udokumentowali swoje szlachectwo pod herbem Korab.
R贸wnolegle z J贸zefem Kapust膮 Czachorowskim (1557, 1590) w Czachorowie byli:

Andrzej Dominik, zm. przed 1569. By膰 mo偶e to ten sam Andrzej syn. Jana Kapusty. Ale pewno艣ci nijakiej nie ma.
Stefan Grab (1563) – 艣wiadczy艂 z herbu Cholewa, kt贸rego syn lub wnuk mia艂 na imi臋 Jan. By膰 mo偶e to ten Jan mia艂 syna Andrzeja (zmar艂 przed 1637), o偶enionego (1618) z El偶biet膮 Konarsk膮 c. Jakuba, za艣 w 1613 wprowadzony by艂 do d贸br Wojciecha Koziebrodzkiego s, Zygmunta. Andrzej mia艂 4 c贸rki (Marianna, Anna, Zofia, Zuzanna). O synach nic na razie nie wiadomo.
Jak贸b (1561) 鈥 ten mia艂 syna Paw艂a, by膰 mo偶e to ten, co zwa艂 si臋 Pawe艂 Gryz, zm. przed 1602. Synem Paw艂a Gryza Czachorowskiego by艂 Jan zm. przed 1616 r. dziedzicz膮cy w Zakrzewie i G艂uchowie, za艣 syn Jana 鈥 Adrian w G艂uchowie Ruglach. Ci piecz臋towali si臋 najpewniej Abdankiem 鈥 bo na to wskazuje druga linia Czachorowskich, kt贸rzy udowodnili swoje szlachectwo w Heroldii.
By艂 te偶 Andrzej Czachorowski o偶eniony (1596) z Ew膮 Dobrynieck膮 c. Stanis艂awa.
R贸wnolegle do S臋dka w Czachorowie byli:

G臋tek Czachorowski
Zygmuntowa Czachorowska (a wi臋c wdowa po Zygmuncie)
Za艣 w G艂uchowie Wojciech Czachorowski i Tomasz Czachorowski z 偶on膮 i c贸rk膮. By膰 mo偶e to tej sam Wojciech syn J贸zefa Kapusty Czachorowskiego.
No ale wr贸膰my do Andrzeja Dominika 鈥 ten by艂 albo synem Jana Kapusty z Czachorowa (wtedy najprawdopodobniej by艂by Korabit膮) albo synem Stanis艂awa Rogali (a wi臋c Rogalit膮). Ale nie wykluczone, 偶e piecz臋towa艂 si臋 tak偶e i Cholew膮 tudzie偶 Tr膮bami (cho膰 to tylko ciut mniej prawdopodobne). Ot贸偶 ten偶e Dominik mia艂 brata Sebastiana, by膰 mo偶e to ten sam, co zwany Sebastian Rogacz. By膰 mo偶e Rogacz wzi臋艂o si臋 od Rogali… albo niewierno艣ci 偶ony. Sebastian Rogacz s膮dzony by艂 chyba za 鈥瀠sieczenie鈥 (mo偶e mu owe 鈥瀝ogi鈥 nieopatrznie wypomniano?) i wprowadzony by艂 do Gozdowa przez Adama Sudraskiego. Mia艂 c贸rk臋 Ann臋 (1590) zam臋偶n膮 z Janem Obr臋bskim. Andrzej Dominik (1569) mia艂 nast臋puj膮ce potomstwo:

Dorota, 偶ona (1569) Andrzeja B臋dorskiego s. Paw艂a
X. Walery, najpierw wprowadzony do Kolczyna Wielkiego, potem by艂 plebanem w Sobowie. Tu po raz pierwszy pojawiaj膮 si臋 Czachorowscy w Sobowie. B臋d膮c proboszczem m贸g艂 sprowadzi膰 kogo艣 z rodziny i o jaki艣 skraweczek cz臋艣ci szlacheckiej si臋 wystara膰. W tym偶e w艂a艣nie Sobowie oko艂o wiek p贸藕niej pojawia si臋 m贸j bezpo艣redni przodek Mateusz (Maciej 鈥 dwa imiona bo chyba b艂臋dnie odczytano imi臋 艂aci艅skie) Czachorowski urodzony co艣 oko艂o roku 1700, lubo par臋na艣cie lat wcze艣niej.
Stanis艂aw, wprowadzony do Kolczyna Wielkiego
Jan zm. przed 1612, maj膮cy cz臋艣ci w Kolczynie i Koskach. Temu偶 Janowi zeznawali d艂ug: na Ro艣ciszenie Andrzej Ro艣ciszewski s. Adama (1570) w Starej Wsi (!557) Jan Skoczkowski s. Andrzeja. 1575 cz臋艣膰 w Kolczynie Wielkim od Andrzeja Kolczy艅skiego, 1589 na Ro艣ciszewie Jan Ro艣ciszewski s. Paw艂a Ziemaka Ro艣ciszewskiego, za艣 w 1592 by艂 dziedzicem w Koskach i cz臋艣ci w Ro艣ciszewie.
Jan mia艂 syn贸w: Andrzeja (1575, 1612) maj膮cego swoj膮 cz臋艣膰 w Czachorowie, Jakuba (1613), Stanis艂awa (Koski 1607) o偶enionego z Dorot膮 Kolczy艅ska c. Wojciecha oraz dwie c贸ry: Zofi臋 i Ew臋.

W tym czasie by艂 te偶 Antoni Czachorowski, kt贸rego syn Wojciech (1619) dziedziczy艂 w Bronowie oraz ks. Jan Czachorowski wprowadzony w 1609 do d贸br Karnkowskich w Sikorzu.

W wieku XVIII pojawia si臋 ju偶 wi臋cej Czachorowskich. Ale tu ju偶 s膮 艣lady z ksi膮g metrykalnych. Dane te wskazuj膮, 偶e w jednej wsi dana linia przebywa艂a 2-3 pokolenia, czasem troch臋 d艂u偶ej. Przyk艂adowo moja linia w 艁ukoszynie jest dopiero trzy pokolenia. I s膮dz膮c z faktu, i偶 na gospodarce stryja zosta艂a c贸rka najm艂odsza (synowie w偶enili si臋 w pobliskie wioski…), na tym b臋dzie koniec. Za艣 wsp贸艂cze艣nie mieszkaj膮cy Czachorowscy w Czachorowie… przybyli z Dobrenic (Dobrzenic). To si臋 w艂a艣nie ca艂kiem niedawno ujawni艂o przy studiowaniu ksi膮g metrykalnych Wi臋cej o tym okresie b臋d臋 m贸g艂 napisa膰 najwcze艣niej za par臋 miesi臋cy, bo jak na razie to mamy dok艂adniej opracowane zaledwie 2 parafie: Sobowo, B膮dkowo i cz臋艣ciowo Bo偶ewo. Kolejne dwie: Gozdowo i Mochowo s膮 w trakcie opracowywania dzi臋ki pracowito艣ci kilku Czachorowskich z Ziemi P艂ockiej, w tym Marka Czachoroskiego z Kamionk i Stanis艂awa Czachorowskiego z Czachorwa wraz z synami i c贸r膮.

Czachorowscy h. Rogala

Pierwsze znane mi wzmianki o wsi Czachorowo pochodz膮 z roku 1305, gdzie wymieniana jest wie艣 jako uposa偶enie nowo erygowanej parafii w Gozdowie, potem pojawiaj膮 si臋 wzmianki w ok. 1410 roku. Nieca艂e 30 lat p贸藕niej 藕r贸d艂a pisane wspominaj膮 o dziedzicach z Czachorowa. Wymieniany z imienia Szczepan z Czachorowa prawdopodobnie urodzi艂 si臋 oko艂o 1400 roku, jego syn Piotr oko艂o 1420. Kolejne w porz膮dku chronologicznym informacje odnosz膮 si臋 do emigrant贸w z Czachorowa na Ziemi臋 Dobrzy艅sk膮. Jako pierwszego wymieni膰 nale偶y Andrzeja Roso艂a Kretkowskiego vel Czachorowskiego z Kretk贸w Ma艂ych (zm. przed 1545) i jego syna Piotra Kretkowskiego Roso艂ka (1546-65). Syn ju偶 nosi艂 jedno nazwisko. Za艣 krewnymi obu wymienionych byli Mateusz (1541), Jan (1540-67) Czachorowscy v. Kretkowscy oraz Pawe艂 Czachorowski (1543-68) z Kretk贸w, wo藕ny ziemski pow. dobrzy艅skiego. 鈥瀂 nich Kretkowscy przydomku Ros贸艂 i Roso艂ek, ga艂臋藕 Czachorowskich herbu Rogala z Czachorowa w pow. bielskim, byli jedni z Czachorowskiemi-Ruskowskiemi z Ruskowa (par. sobowska pow. dobrzy艅ski) Czachorowskiemi-Kocha艅skiemi z Kochania (par. mokowska pow. dobrzy艅ski)鈥. Wynika z tego, 偶e Czachorowscy h. Rogala z Czachorowa przybyli do powiatu dobrzy艅skiego (parafii sobowskiej i parafia mokowska) z Czachorowa. Z obu wymienionych parafii z lat p贸藕niejszych znane s膮 ju偶 zapisy metrykalne (archiwum w P艂ocku) Za艣 w Ruszkowie (Ruskowie) mieszkaj膮 do chwili obecnej. W Czachorowie z pocz膮tku wieku wymieniany jest m.in. Stanis艂aw Rogala Czachorowski, kt贸ry w roku 1544 mia艂 dw贸ch syn贸w: Andrzeja i Macieja. Opr贸cz Stanis艂awa w Czachorowie by艂o kilku innych Czachorowskich, z kt贸rych linia Jana Kapusty by艂a licznie rozrodzona i prawdopodobnie by艂a h. Korab. Przynajmniej w cz臋艣ci przenie艣li si臋 do Gajewa (obecny Gaj, Gaje) zmieniaj膮c nazwisko na Gajewski (Czachorowski vel Gajewski), oraz do Dobrzenic par. Mochowo (st膮d r贸wnie偶 liczne dane metrykalne w moich zapiskach). Skoro na pocz膮tku XVI w. Czachorowscy z Czachorowa migrowali w inne miejsca (przyjmuj膮c nazwiska od wsi nowozasiedlonych), r贸wnie dobrze i inni mogli przybywa膰 do Czachorowa. By膰 mo偶e dlatego odnale藕膰 mo偶na wzmianki o Czachorowskich h. Abdank, Cholewa i Tr膮by. Na zwi膮zek Czachorowskich h. Rogala z parafi膮 sobowsk膮 wskazuje jeszcze jedna wzmianka: Andrzej Dominik zm. przed 1569 (prawdopodobnie syn Stanis艂awa Rogali) po艣r贸d tr贸jki wymienianych w dokumentach dzieci mia艂 p贸藕niejszego ksi臋dza Walerego, kt贸ry zosta艂 plebanem w Sobowie. Pocz膮tkowo s膮dzi艂em, 偶e obejmuj膮c probostwo m贸g艂 sprowadzi膰 swoich krewniak贸w do parafii. Musia艂by jednak obj膮膰 parafi臋 ju偶 gdzie艣 w roku 1530-1540. Bardziej prawdopodobne, 偶e Czachorowscy h. Rogala osiedli w parafii sobowskiej nieco wcze艣niej i to krewni by膰 mo偶e u艂atwili (umo偶liwili) objecie parafii ks. Waleremu. Dane wyszukane w archiwach pozwoli艂y na odtworzenie linii Czachorowskich z parafii sobowskiej, udokumentowanej od Macieja lub Mateusza Czachorowskiego urodzonego oko艂o 1700 roku (lub nieco wcze艣niej). Wzmianki o Rogalitach z tych okolic s膮 wcze艣niejsze o ponad 100 lat. Czy to ta sama linia? Jest du偶e prawdopodobie艅stwo, lecz nie 100% pewno艣膰… Potomkowie Macieja dziedziczyli g艂贸wnie w Ruszkowie (zapewne cz臋艣膰 z nich zmieni艂a nazwisko na Ruskowski-Ruszkowski) i Wymy艣lu (vel Wymy艣linie 鈥 maj膮tek-osada ju偶 nie widniej膮ca na mapach). Linia sobowska do tej pory w cz臋艣ci zamieszkuje Ruszkowo. Migrowali do 艁ukoszyna, Kamionk, Turzy, Winnicy, P艂ocka, W艂oc艂awka, Warszawy oraz co najmniej trzykrotnie do USA. O Czachorowskich h. Rogala wspomina si臋 tak偶e w wieku XVIII: 鈥濲贸zef Czachorowski h. Rogala w 1766 zamieszkiwa艂 Ziemi臋 Wyszogrodzk膮 i marsza艂kowa艂 konfederatom鈥. Je偶eli przypuszczenia te okaza艂yby si臋 prawdziwe, to pisz膮cy te s艂owa m贸g艂by si臋 piecz臋towa膰 herbem Rogala.

Czachorowscy herbu Korab

鈥濿 XV wieku wie艣 zagrodowa Czachorowo sk艂ada艂a si臋 z oko艂o 10 zagr贸d nale偶膮cych do drobnych dziedzic贸w, posiadaj膮cych r贸wnie偶 dzia艂y w s膮siednich wsiach. Niekt贸rzy z nich przyj臋li w XVI wieku nazwisko Czachorowski. Czachorowscy nie byli jednak nigdy dziedzicami ca艂ego Czachorowa. Wiadomo, ze przynajmniej jedna z rodzin Czachoroskich by艂a herbu Cholewa鈥 W p贸藕niejszych 藕r贸d艂ach wymienianych jest tak偶e 4 inne herby: Rogala (1545, 1772), Tr膮by (1606), Habdank (1668, 1851, 1857), Korab (1527?, 1772, 1851). Herb Cholewa jest wymieniany przy Czachorowskich w roku 1563. W艣r贸d 6 najwcze艣niej wymienianych dziedzic贸w cz膮stkowych z Czachorowa wymieniany jest tak偶e Jan Kapusta. Z tego okresu znanych jest r贸wnie偶 5 przydomk贸w (Kapusta, Rogala, Grzyb, Andryk, Jandziera) a nieco p贸藕niej pojawia si臋 tak偶e Grab. Jan Kapusta zmar艂 przed 1557. O jego synach wspomina si臋 ju偶 w 1537, wi臋c Jan Kapusta urodzi艂 si臋 gdzie艣 oko艂o roku 1500. Synowie Jana Kapusty:

J贸zef Kapusta
Bart艂omiej
Andrzej
Sandos艂aw
Maciej (by膰 mo偶e to Maciej o偶eniony z Dorot膮 z Kolczyna, 1527)
Lutek
Stefan (1937, a mo偶e to Stefan Grzyb wymieniany w 1539?)
Spo艣r贸d licznego potomstwa lepiej poznane s膮 losy jedynie J贸zefa Kapusty. O pozosta艂ych 艣ladu nie ma prawie wcale.

Na powi膮zanie Jana Kapusty oraz jego potomk贸w z herbem Korab wskazuj膮 dwie przes艂anki: 1. Maciej, je艣li to ten co wymieniany jako m膮偶 (1527) Doroty z Kolczyna. Jest to o tyle prawdopodobne, 偶e sporo zwi膮zk贸w z Kolczy艅skimi i praw do cz臋艣ci w Kolczynie, chocia偶by u J贸zefa Kapusty. 2. Zwi膮zek z Dobrzenicami, a tam wykazani Czachorowscy h. Korab

1. Maciej
Wszystkie dane jakimi dysponuj臋 鈥 a s膮 one zapewne w du偶ym stopniu niekompletne 鈥 wymieniaj膮 dw贸ch Maciej贸w z pierwszej po艂owy XVI wieku. Macieja syna Jana Kapusty (w 1537 najpewniej ju偶 jako doros艂y) oraz Macieja Rogal臋 (1547). Ten drugi by艂 zapewne h. Rogala. Zatem wymieniany przez Bonieckiego Maciej (1527) jako m膮偶 Doroty Kolczy艅skiej i zaliczany do Korabit贸w m贸g艂 by膰 synem Jana Kapusty. Do ustale艅 Bonieckiego nale偶y podchodzi膰 jednak z ostro偶no艣ci膮, gdy偶 pisze: 鈥濩zachorowscy h. Korab z Czachorowa, w powiecie ko艣cia艅skim鈥. Myli wi臋c Czachorowo wielkopolskie (w powiecie ko艣cia艅skim) z Czachorowem mazowieckim, w kt贸rego s膮siedztwie jest w艂a艣nie Kolczyn. Za艣 zapis 鈥濿ojciech w Prusiech 1504 r. (K臋trz.).鈥 mo偶e dotyczy膰 Ziemi Dobrzy艅skiej znajduj膮cej si臋 pod zaborami. Ale mo偶e b艂臋dne odniesienie do powiatu ko艣cia艅skiego wynika z brak贸w w wiedzy geograficznej. Niezale偶nie od w膮tpliwo艣ci co do ustale艅 Bonieckiego, przypuszczenie i偶 Maciej s. Jana Kapusty by艂 Korabit膮, wzmacnia zwi膮zek brata Macieja 鈥 J贸zefa Kapusty z Kolczynem 鈥濲贸zef nosi艂 przydomek Kapusta, [w 1557 roku] by艂 synem zmar艂ego Jana z Czachorowa. W 1582 roku zastawi艂 swoje cz臋艣ci w Kolczynie-Maliszach Stanis艂awowi Karwosieckiemu. W 1585 roku by艂 偶onaty z Dorot膮 c贸rk膮 Grzegorza Jawnego Kolczy艅skiego.鈥 Oczywi艣cie ta Dorota nie mog艂a by膰 chyba wcze艣niej wymienian膮, bo dzia艂o si臋 to blisko 60 lat p贸藕niej. J贸zef zmar艂 przed 1590, a wi臋c 偶eni艂 si臋 w starszym wieku, z pewno艣ci膮 nie po raz pierwszy. 鈥濲贸zef pozostawi艂 syn贸w Wojciecha i Marcina. Marcin by艂 偶onaty z Agnieszk膮 Kolczy艅sk膮. Zmar艂 przed 1614 rokiem jako burgrabia p艂ocki.鈥 (艁empicki). J贸zef Kapusta mia艂 co najmniej trzech syn贸w:

Marcin, 偶onaty z Agnieszk膮 Kolczy艅sk膮 (Gaje, G艂ochowo, Kolczyn)
Wojciech
S臋dek, jego syn Stanis艂aw S臋dek przeni贸s艂 si臋 do Dobrzenic
2. Dobrzenice
Drugim argumentem wi膮偶膮cym lini臋 Jana Kapusty Czachorowskiego z herbem Korab jest obecno艣膰 tej linii w Dobrzenicach. Poniewa偶 w archiwach zachowa艂y si臋 liczne zapiski metrykalne a偶 z pocz膮tku XVII wieku, st膮d s膮 dobrze opracowane linie genealogiczne, aczkolwiek z wieloma dziurami i brakami (potrzebne dalsze prace poszukiwawcze w archiwach). W艂a艣nie Czachorowscy z Dobrzenic udowodnili swoje szlachectwo pod herbem Korab. Ale niestety wszystkich Czachorowskich z Dobrzenic nie uda艂o si臋 jeszcze powi膮za膰 z jednym drzewem genealogicznym. I w艂a艣nie to nie pozwala na jednoznaczne stwierdzenia. Ale wr贸膰my do S臋dka (S臋dzis艂awa? Sandos艂awa?) syna J贸zefa Kapusty Czachoroskiego z Czachorowa. S臋dek urodzi艂 si臋 ok. 1560 chyba w Czachorowie lub Gajewie (bardziej prawdopodobne). Jego syn Stanis艂aw S臋dek ur. ok. 1595, przenosi si臋 do Dorzenic przed 1613 r. Wraz ze zmian膮 miejsca zmieni艂 si臋 i przydomek. Cho膰 mo偶liwe, 偶e ojciec (S臋dek) nie u偶ywa艂 przydomku Kapusta. Linia Stanis艂awa S臋dka dobrze, aczkolwiek niekompletnie w liniach bocznych, poznana jest a偶 do jego prapraprawnuka Tomasza Czachorowskiego (1744-1814), kt贸ry przeni贸s艂 si臋 do Kurowa. Z jego jedena艣ciorga dzieci dalsze losy poznane s膮 tylko dla Anny, 偶ony Jakuba Mys艂akowskiego. W linii Stanis艂awa S臋dka jest wielu m臋skich potomk贸w o nie poznanych losach. Dodatkowo z Dobrzenic znamy kilka ga艂臋zi o jeszcze nie udokumentowanych powi膮zaniach. Przyk艂adowo jedna z linii przenios艂a si臋 do Czachorowa, gdzie potomkowie 偶yj膮 do dzi艣. Uda艂o si臋 tak偶e odszuka膰 osoby wymieniane w Heroldii. Ale i tu s膮 pewne niejasno艣ci i niepewno艣ci. Stanis艂aw S臋dek mia艂 czworo dzieci: Ann臋 (1619), Zofi臋 (1613), Tomasza (1622, osiad艂 chyba w G艂uchowie) oraz Wawrzy艅ca (ok. 1615-1619). Wawrzyniec z 偶ony Jadwigi z 艁ukowskich mia艂 syn贸w: Wawrzy艅ca (1647), Wojciecha (1644) i chyba z 偶ony El偶biety – Stanis艂awa (1652). By膰 mo偶e wymieniowy wy偶ej Stanis艂aw to ten sam, kt贸ry ok. 1728 偶eni si臋 z Zofi膮 Kotarsk膮. To ju偶 linia udokumentowanych Korabit贸w. Stanis艂aw mia艂 syn贸w: Walentego (ur. 1728, ten za艣 z 偶ony Jadwigi ze Starorypi艅skich syn贸w Walentego i Macieja), Miko艂aja Chryzostoma (1740) i Stanis艂awa (1744-1800) o偶enionego z Mariann膮 Smole艅sk膮 (lub Smoli艅sk膮). Synowie tego偶 Stanis艂awa: Wawrzyniec Kajetan, Jan i Feliks udowodnili swoje szlachectwo w 1851.

Dwie nie w pe艂ni pewne przes艂anki przemawiaj膮 za tym, 偶e potomkowie Jana Kapusty Czachorowskiego z Czachorowa piecz臋tuj膮 si臋 herbem Korab. Zosta艂o jeszcze wiele luk do pe艂nego opracowania drzewa genealogicznego tej linii. Ale licz臋, 偶e dalsze przeszukiwania w archiwach pozwol膮 na uzupe艂nienie brak贸w i rozwianie w膮tpliwo艣ci. Do tej pory uda艂o si臋 odszuka膰 pojedyncz膮 wzmiank臋 z wieku XVIII potwierdzaj膮c膮 obecno艣膰 Korabut贸w w艣r贸d Czachorowskich: 鈥濿ojciech Soba艅ski h. Junosza, ur. w 1692, zm. ok. 1744, regent grodzki lubelski (1722 r.) potem wojski urz臋dowski (1731 r.), za艣lubi艂 w Lublinie w 1772 Mariann臋 Wierzbick膮 h. Nieczuja, c贸rk臋 Jana, regenta ziemskiego lubelskiego i Katarzyny Czachorowskiej h. Korab鈥. K. Pu艂aski 鈥濳ronika Polskich rod贸w szlacheckich Podola, Wo艂ynia i Ukrainy鈥, tom II, s. 190.

Obecnie do h. Korab w swojej tradycji rodzinnej odwo艂uje si臋 linia kujawska Czachorowskich oraz Czacharowscy z olszty艅skiego.

prof. Stanis艂aw Czachorowski Chru艣cik h. Rogala